8.10.09

Seperempat penduduk dunia adalah muslim


Sebagai laporan oleh forum intelektual Amerika, PEW pengajian agama dan kehidupan awam bahawa jumlah umat Islam di dunia melebihi satu bilion setengah bilion sekitar satu perempat daripada penduduk dunia.

60% Muslim tinggal di negara-negara di Asia, dan hanya 20% daripada mereka berada di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Beliau berkata forum ini, kata laporan ini adalah yang paling luas dan paling komprehensif dari jenisnya antara pengikut Islam agama terbesar kedua di dunia selepas Kristian, yang berkisar tentang jumlah pengikut di antara 2,1 2,2 bilion orang.

Para penyelidik menganalisis keputusan statistik forum daripada dua ratus tiga puluh dua negara dan wilayah, lebih daripada tiga tahun, dan Amerika Syarikat untuk data yang diterima mereka lebih awal daripada ini telah menjadi penggunaan data untuk menganggarkan jumlah penduduk pada tahun 2009.

Ini adalah penemuan-penemuan daripada laporan, yang dapat menimbulkan beberapa alis, jumlah Muslim di Jerman daripada yang mereka lakukan di Lubnan, dan bahawa jumlah mereka di Russia daripada di Jordan dan Libya bersama-sama.

Bilangan Muslim di Habsyah, dua kali jumlah Muslim di Afghanistan.

Dan Amani Jamal, asisten profesor ilmu politik di Princeton University, yang telah melihat sebuah salinan laporan itu sebelum dirilis: "Keputusan ini benar-benar menghancurkan gagasan bahawa umat Islam adalah orang Arab, dan Arab adalah muslim.

Related Posts by Categories



 

Salam persahabatan Sila masukkan maklumat anda

Name
Email
No.Tel

Acerca de mí

Mi foto
Marang, Terengganu, Malaysia

Followers

Grey Floral ©  Copyright by abi arwa's blog.com | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks